سرآمد اخبار
روسیه
اخبار داغامور خارجهجهانسرمقالهسیاست

«ما جنگ نمی خواهیم»

ترجمه: محمد ارفع

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه گفت که مسکو خواهان جنگ نیست، با اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از احتمال حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین در ماه آینده خبر داده بود.

لاوروف در مصاحبه ای زنده با ایستگاه رادیویی روسیه گفت: «تا آنجا که به فدراسیون روسیه بستگی دارد، جنگی رخ نخواهد داد، ما جنگ نمی خواهیم». اما ما اجازه نخواهیم داد که منافع ما با بی‌رحمی پایمال شود و نادیده گرفته شود.»

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با تکرار هشدارهای اخیر خود به دلیل تشدید تنش‌ها بر سر افزایش تشدید جنگ از سوی روسیه، گفت: بایدن در تماسی تلفنی روز پنجشنبه به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوی اوکراین گفته است: « نشانه‌های  مشخصی وجود دارد که روس ها بتوانند در ماه فوریه به اوکراین حمله کنند».

ایالات متحده و هم پیمان‌های آن در پیمان آتلانتیک شمالی، طی قاطعانه ای هرگونه امتیاز در مورد خواسته‌های اصلی مسکو را رد کرده و از ممنوعیت دائم اوکراین از پیوستن به ناتو امتناع ورزیده و گفتند استقرار نیروها و تجهیزات نظامی متحدان در اروپای شرقی غیرقابل مذاکره است.

اکنون اما همه چشم‌ها به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوخته شده که در میان ترس اروپاییان از شروع یک جنگ در این قاره می‌خواهد چه واکنشی نشان دهد.

از سویی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره رد تقاضای اوکراین برای پیوستن به ناتو به خبرنگاران گفت که پاسخ ایالات متحده – و پاسخ مشابه از سوی ناتو – «زمینه کمی برای خوش بینی» باقی گذاشته است با این حال اوکراین «همیشه چشم‌اندازی برای ادامه گفتگو وجود دارد زیرا پیوستن ما به ناتو هم به نفع ما و هم آمریکایی هاست»

در میان اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که پاسخ آمریکا حاوی نشانه هایی ست که می‌تواند منجر به «شروع گفت‌وگوی جدی درباره موضوعات ثانویه با اوکراین» شود، اما تاکید کرد که «این سند حاوی هیچ پاسخ مثبتی درباره موضوع اصلی نیست.»

از خواسته‌های کلیدی مسکو می‌توان گسترش نیافتن ناتو و استقرار نیافتن سلاح‌های این ائتلاف در مکانی که ممکن است روسیه را تهدید کند، نام برد.

در این سوی میدان اما لکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز جمعه ۲۸ ژانویه گفت که کشورش در صورت حمله به روسیه، وارد جنگ خواهد شد و قول داد در صورت درگیری، «صدها هزار» سرباز روس را در خاک خود خواهد پذیرفت.

او در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت که اگر به کشورش یا کشور متحدش، روسیه به‌طور مستقیم حمله شود، جنگ رخ خواهد داد.

لوکاشنکو گفت: «ما برای دفاع از سرزمین و میهن خود خواهیم ایستاد.»

رئیس جمهوری بلاروس سطح تنش کنونی در اروپا را «بحرانی» ارزیابی و تهدید کرد که در صورت وقوع جنگ از ارتش روسیه در خاک خود استقبال خواهد کرد.

وی تاکید کرد که «اگر تجاوزی به خاک بلاروس صورت گیرد، صدها هزار سرباز روس حضور خواهند داشت که همراه با صدها هزار بلاروس از این سرزمین دفاع می‌کنند.»

لازم به ذکر است که احتمال تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، اروپای شرقی را به کانون داغ خبرهای جهان تبدیل کرده و موجی از تنش‌های کهنه میان واشنگتن و مسکو را زنده کرده است. در واکنش به تحولات مرتبط با اوکراین بهای نفت به بالاترین میزان خود در ۷ سال اخیر رسیده است.

روسیه نمی‌خواهد که همسایه‌اش اوکراین به پیمان نظامی و امنیتی انتلانتیک شمالی، ناتو بپیوندد و برای فشار آوردن بر مقامات کی‌یف بیش از ۱۰۰ هزار سرباز خود را در مرزهای این کشور مستقر کرده است. در پاسخ، وزیر خارجه آمریکا که کشورش رهبر پیمان ناتوست، به صراحت این درخواست روسیه را رد کرده است.

کشورهای اروپایی در روزهای اخیر همزمان با نشست‌های سیاسی و هم فکری در خصوص این بحران، دست به ارسال سلاح و مهمات نظامی به اوکراین زده‌اند، اقدامی که خشم بیشتر مسکو را در پی داشته است. با این همه روسیه هرگونه تهاجم را رد می‌کند اما خود را در معرض تهدید توصیف می‌کند.

منبع: یورونیوز

اخبار مرتبط

ترامپ: دولت من اوضاع با ایران را کنترل می‌کند| تورم، آمریکا را می کشد!

میلاد جانه

مذاکره دولت بایدن با سنای آمریکا درباره لغو تحریم‌ها

میلاد جانه

جو بایدن: به سرطان مبتلا شدم

میلاد جانه

هیلی: استعفای بایدن به نفع دموکرات‌ها در آمریکاست

میلاد جانه

بایدن: ناتو وارد اوکراین شود جنگ جهانی سوم رخ می‌دهد

میلاد جانه

بایدن: بار دیگر نامزد انتخابات خواهم شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید