سرآمد اخبار
اقتصاداقتصاد کلانمجلس

شهباز حسن‌پور: اصل قراردادن رهنمودهای رهبری، راهگشای رشد اقتصادی است

محبوبه آوریده

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از نعمت رهبری هوشمند، زیرک و آینده‌نگر برخوردار است، تاکید کرد که در صورت اصل قرار دادن رهنمودهای ایشان از سوی مسئولان می‌توان به رشد اقتصادی در تمام زمینه‌ها رسید.

شهباز حسن‌پور در گفت‌وگو با سرآمد اخبار در ادامه در پاسخ به این سوال که اولویت‌های عمل به گام دوم انقلاب که از سوی دولت آقای رئیسی مطرح شده است، از نظر شما در فضای اقتصادی فعلی کشور چه باید باشد؟ گفت: برای مثال اگر شعار امسال در خصوص سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»؛ بحث تولید به عنوان اصل باید در تمامی مسائل و سیاست‌گذاری­های اقتصادی مورد توجه  و در صدر دستور کار دولت قرار بگیرد. به تبع آن اشتغال، صادرات، تولید ناخالص ملی و تمام مؤلفه‌های اقتصادی رشد خواهد کرد. که البته منظور از تولید، تولید در تمام زمینه‌ها است. به‌ویژه اهتمام در اجرای جدی طرح تولید یک میلیون مسکن در سال که از سوی مجلس به شکل قانون مصوب و ابزاری قدرتمند در اختیار دولت قرار داده است. همچنین تولید علم و تولید در عرصه صنعت با تکمیل زنجیره­های صنعتی با هدف افزایش محصول نهایی با تکیه بر مواد اولیه­ای که در اختیار داریم و سالهاست به صورت خام و نیمه خام صادر می‌شود. همه این نکات باید با مدنظر قراردادن طرح­های آمایش سرزمینی به مرحله اجرا برسند.

او با بیان اینکه موضوع ارز چند نرخی یکی از معضلات اقتصادی کشور است که به شکل تجربه­ای ناموفق، سالیان سال گریبان‌گیر اقتصاد کشور بوده، گفت: این موضوع علاوه بر ایجاد مانع در مسیر و انگیزه برای صادرات، تبعات منفی مانند رشد صادرات پنهان، ایجاد خلل در صادرات برخی صنایع، از بین بردن بهره‌وری در تولید، مشکلاتی نظیر افزایش تقاضا برای کالاهای یارانه‌ای، خلق پول و تضعیف تولید داخلی را در پی دارد.

حسن‌پور در ادامه درباره رویکرد دولت جدید در بازار ارز پیشنهاد کرد: دولت جدید به سمت تک‌نرخی کردن ارز و حذف ارز ترجیحی (4200) حرکت کند و برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر به جای اختصاص یارانه به حلقه ابتدایی با پرداخت به ذی‌نفع نهایی علاوه به حداقل رساندن آسیب‌ها، مزایای توزیع یارانه را افزایش دهد.

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه سیرجان پتانسل‌های بالقوه خوبی هم در عرصه صنعت و معدن و هم در عرصه کشاورزی به‌ویژه تولید، بسته‌بندی و صادرات پسته دارد، افزود: مانع‌زدایی از این دو صنعت می‌تواند، نقش سیرجان را در رشد تولید ناخالص ملی افزایش دهد. امروز مشکل ما در شهرستان سیرجان وبردسیر مانند همه نقاط دیگر کشور وجود موانع متعدد در مسیر فعالیت های مولد اقتصادی است، مانند موانع موجود در مسیر صادرات، موانع برسر راه تولید، بروکراسی اداری پیچیده، بی توجهی به طرح آمایش سرزمین شهرستان سیرجان.

او درباره سایر پتانسیل‌های سیرجان و بردسیرگفت: علاوه‌بر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی این منطقه در صنعت حمل‌ونقل پتانسیل بسیار زیادی دارد با رفع مشکلات انبارداری و دپوی کالا، منطقه سیرجان با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی که دارد، محل بسیار مناسبی برای احداث بندر خشک است.

اخبار مرتبط

پیش بینی قیمت دلار ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ / آرامش بازار ارز در طوفان خبری

میلاد جانه

خاندوزی: منتظر خبرهای خوب از رشد اقتصادی تابستان هستیم

میلاد جانه

وزیر اقتصاد: ما از این خط قرمزها نداریم | در ماجرای چای دبش پول مردم جایی نرفته

میلاد جانه

دو سناریو رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۳/ اقتصاد ایران وارد فاز منفی رشد اقتصادی شده است؟

میلاد جانه

رشد اقتصادی کشور ۳.۳ درصد شد

میلاد جانه

آش شله‌ قلمکار بودجه ۱۴۰۳ / مولوی: عدد و رقم در اقتصاد ایران تبدیل به شوخی شده است

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید