سرآمد اخبار
دریاچه-ارومیه
اجتماعیاخبار داغانرژی

سازمان برنامه و وبودجه: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ۸۸ درصد پیشرفت کرد

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: ­پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال حاضر حدود ۸۸ درصد است و طرح مذکور از چهار جزء اصلی تشکیل شده است.

به گزارش تسنیم به نقل از سازمان برنامه و بودجه، یکی از مهمترین برنامه های اجرایی برای تامین آب دریاچه ارومیه، اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ذاب به حوزه دریاچه ارومیه است که در 1401 علی رغم اینکه اعتبار مصوب این طرح مبلغ 523 میلیارد ریال بوده اما با توجه به اهمیت طرح، تخصیص اعتبارات آن به میزان  یک هزارو 871 میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه  ابلاغ شده است.

این طرح سالانه در حدود 600 میلیون مترمکعب از آبهای خروجی از کشور را مهار و به دریاچه ارومیه انتقال می‌دهد که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آنها به شرح زیر است:

الف) سد خاکی کانی سیب و تاسیسات وابسته (پیشرفت فیزیکی 99 درصد ـ فعالیت های تکمیلی در دست اجرا می باشد).

ب) تونل انتقال آب اصلی به طول 67‏‏‏‏/35 کیلومتر (پیشرفت فیزیکی 98 درصد، تونل به صورت کامل حفاری شده است ـ ترمیم شکستگی سگمنت های تونل در بخش ورودی و اتمام سازه اتصال آبگیر به تونل ورودی در دست اجراست).

ج) کانال انتقال آب از خروجی تونل اصلی به سمت دریاچه ارومیه به طول 5‏‏‏/11کیلومتر (به صورت کامل انجام شده است و فعالیت های تکمیلی در دست اجرا می باشد)

د) بند انحرافی بادین‌آباد و کانال انتقال از بادین به مخزن سد کانی سیب به طول 6‏‏‏/4 کیلومتر (پیشرفت فیزیکی بند 100 درصد و کانال آب آور آن 40 درصد ـ  این بخش از طرح موجب افزایش آب تنظیمی به میزان 180 میلیون متر مکعب خواهد شد)

شایان ذکر است پیشرفت فیزیکی احداث راه های جایگزین برابر با 67 درصد  و استملاک اراضی به میزان یک هزار 670 هکتار انجام شده است.

بنابر این گزارش وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به این طرح در سال 1400 مبلغ 498 میلیارد تومان بوده و درسال جاری نیز علی رغم اینکه اعتبار مصوب این طرح مبلغ 523 میلیارد ریال بوده اما با توجه به اهمیت طرح، تخصیص اعتبارات آن به میزان  یک هزارو 871 میلیارد ریال از سوی سازمان  ابلاغ شده است.

 همچنین از محل اعتبارات ردیف 2-550000 جدول شماره 9 قانون بودجه سال 1401 با عنوان «تامین آب، آبرسانی اضطراری به شهرها و روستاها و جبران حقابه های قانونی منتقل شده به بخش آب» مبلغ 800 میلیارد ریال ابلاغ شده است که متناسب با تحقق منابع، تخصیص اعتبارات آن از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.

 همچنین از محل ظرفیت های بند (ل) تبصره 5 و بند (ی) تبصره 1قانون بودجه سال1401 کل کشور، منابعی برای کمک به طرح های بخش آب پیش بینی شده است که این طرح نیز جزء اولویت های  اصلی این سازمان در توزیع اعتبارات این بندها خواهد بود.

بنابر این گزارش عملیات اجرایی سدهای سیلوه و چپرآباد نیز که در حدود 95 میلیون متر مکعب از منابع آبی دریاچه را تامین خواهند نمود، با استفاده از اعتبارات پیش بینی شده از سوی سازمان در سنوات گذشته اجرا و خاتمه یافته است.

همچنین پیشنهاد اعتبارات موضوع بند (م) ماده 28 قانون فوق الذکر برای سال 1401 از طرف وزارت کشور هنوز دریافت نشده است که پس از دریافت درخواست، بررسی و اقدام خواهد شد.

اخبار مرتبط

سازمان برنامه و بودجه؛ دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی تنخواه گرفت

میلاد جانه

قالیباف: سازمان برنامه نسبت به انتشار اسناد مرتبط با بودجه توجه داشته باشد

میلاد جانه

ناترازی‌های موجود در حوزه اقتصاد باید ساماندهی شود

میلاد جانه

امکان توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی برای همه وجود ندارد

زینب یزدانی

دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان به شرط تامین منابع موافقت کرده است

میلاد جانه

لایحه برنامه و بودجه در حال نهایی شدن است

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید