سرآمد اخبار
مومنی
اقتصادسیاستگزارش و گفتگو

مومنی: نظام تبلیغات رسمی استفاده ابزاری از بهشتی را در دستور کار قرار داده است

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نظام تبلیغات رسمی ما به جای ژرف کاوی در اندیشه های شهید بهشتی استفاده ابزاری از آنها را در دستور کار قرار می دهد و از اندیشه های شهید بهشتی استفاده ابزاری می کنند. من صمیمانه به اینها می گویم تجربه ابزاری استفاده بیش از چهار دهه از بزرگان برای شما کافی نیست.

به گزارش جماران، فرشاد مومنی در همایش «آراء و اندیشه های اقتصادی – اجتماعی شهید بهشتی» که به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله بهشتی در 5شنبه اول تیر 1402 در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد گفت: در مسیر منتهی به شهادت، شهید بهشتی تنها نبودند و 72 تن از یاران صدیق و ارجمند هم ایشان را همراهی می کردند که هر کدام یک نمونه والای انسانیت و شرافت و مسئولیت شناسی بودند.

وی گفت: البته در آن جمع برای من بعضی ها خیلی گرامی تر بودند؛ دوستان همراه عزیزی که از سالیان پیش از پیروزی انقلاب در خدمت شهید بهشتی و تحت راهنمایی های ایشان تلاش می کردند، مثل شهید حسن اجاره دار، جواد مالکی و … که اینها نزدیکی خیلی بیشتری به من داشتند، ولیکن هر کدام از این افراد می توانستند منشاء خیرهای بزرگ باشند و افتخارات بزرگی در فهرست این شهیدان وجود دارد و انصاف این است که ما یادآور و متذکر آنها باشیم.

او افزود: گواهی می دهم که در آن عصری که این اتفاق شوم افتاد، تمام بستگان آن شهدا برای زنده ماندن شهید بهشتی دعا می کردند و گویی همگی وزن و منزلت این شهید را می دانستند. بزرگداشت شهید بهشتی فقط قدردانی از افراد صدیق و مجاهد فی سبیل لله نیست بلکه اصرار و پافشاری بر راه و اندیشه های آنهاست.

مومنی گفت: پس از بهشتی آرام آرام بنیان های اندیشه ای ایشان کنار گذاشته شد و سمت و سوی دیگری نشان داده شد و تمام وجوه شکست و انحطاط و فساد و بحران آفرینی در کارنامه جمهوری اسلامی هم از دریچه همان عدول هاست. این در حالی است که اندیشه های شهید بهشتی مایه عزت ما بودند. خدا شهید حسن اجاره دار را رحمت کند؛ ایشان مرا با بهشتی آشنا کرد و بعد از چند جلسه که با بهشتی داشتیم نظر مرا جویا شد که من گفتم که شهید بهشتی وقتی از اسلام می گفت ما از مسلمان بودن خود افتخار می کردیم و چقدر دردناک است که برخی وقتی امروز از اسلام سخن می گویند مایه شرمساری است.

وی با بیان این که وجه امیدبخش این است که اگر ما بتوانیم راه برون رفت از مشکلات را پیدا کنیم این راه از اندیشه شهید بهشتی است، گفت: چند سال پیش که وقتی داعش پیش آمد گفتم بنیان های اندیشه ای داعش از خودشان مهم تر است. تبار مهم تر از خودشان است. همان زمان هم علائم و نشانه هایی از تریبون های رسمی بود که گویی برخی با آنها همدل هستند و آثار و علائم در این زمینه هم، کم مشاهده نشده است. درست است که امروز ما با افتخار می گوییم که در منطقه از نظر نظامی کمک کردیم که داعش شکست بخورد اما اگر به بنیان های اندیشه ای داعش توجه نشود ما از درون فرو خواهیم پاشید.

مومنی ادامه داد: من در آن زمان در آنجا تذکر دادم که وقتی به اسلوب روش شناختی شهید بهشتی نگاه می کنید می بینید هیچ ابزاری برای واکسینانسیون اندیشه ای ایرانیان در برابر داعشی گری و القاعده گری به اندازه شهید بهشتی راهگشا نیست، ولی متاسفانه در دستگاه های رسمی به جای ترویج اندیشه های امثال شهید بهشتی و مطهری و طالقانی و صدرها بهبرخی  مداحی های توخالی و هتاکانه بها داده می شود و ما از این مسیر خسارت می پردازیم.

مومنی افزود: بهشتی یکی از درخشان ترین وجوه اندیشه اش این است که می تواند کارنامه ما را رقم بزند و فلسفه و حکمت جلسه امروز همین است که هر وقت جامعه با ادعای اسلامی دچار بحران شد و صادقانه از این بحران ها خواست خارج شود آدرس سرراستی است شما دچار بحران شده اید، چون حامی عقل و عدل نیستید.

نظام تبلیغات رسمی ما به جای ژرف کاوی در اندیشه های شهید بهشتی استفاده ابزاری از آنها را در دستور کار قرار می دهد و از اندیشه های شهید بهشتی استفاده ابزاری می کنند. من صمیمانه به اینها می گویم تجربه ابزاری استفاده بیش از چهار دهه از بزرگان برای شما کافی نیست.

وی در پایان تاکید کرد: اگر ما واقعا می خواهیم که بهشتی گونه ها تکثیر شوند باید اسلوب روش شناختی و منظومه اندیشه ای شهید بهشتی ترویج شود، نه برخوردهای سخیف و ابزارگرایانه و تبلیغاتی.

اخبار مرتبط

رئیس خانه صمت ایران مطرح کرد؛ کمبود برق به جان صنایع افتاده

میلاد جانه

آش شله‌ قلمکار بودجه ۱۴۰۳ / مولوی: عدد و رقم در اقتصاد ایران تبدیل به شوخی شده است

میلاد جانه

آزادسازی ارزهای مسدود شده ایران چه تاثیری بر اقتصاد و معیشت مردم دارد؟

میلاد جانه

هدف نظام تصمیم گیری از دستکاری قیمت‌های کسب درآمد است

زینب یزدانی

ایران بازار پسته را به آمریکا واگذار کرد/ سقوط قیمت پسته در بازار جهانی

میلاد جانه

زندگی ۸۵ میلیون ایرانی به دلاری گره خورده که بانک مرکزی آن را قبول ندارد!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید