سرآمد اخبار
مسکن
اقتصاد

رکود بازار مسکن تولید را کاهش داد؟ | جدیدترین وضعیت قیمت مصالح ساختمانی

رصد بازار مسکن خبر از رکود در این بخش می‌دهد و با توجه به همین موضوع فعالان حوزه ساخت و ساز می‌گویند که قیمت مصالح ساختمانی به ثبات رسیده است.

همشهری آنلاین- رصد بازار مسکن خبر از رکود در این بخش می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود ثبات نسبی و بعضا کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن، همچنان تعداد معاملات در این بازار پایین است و این روزها معاملات ملکی چندانی انجام نمی‌شود.

تحت تاثیر رکود بازار مسکن، خبرها حاکی از آن است که مصالح ساختمانی هم با افت قیمت مواجه شده‌اند. رکود در ساختمان‌سازی و نبود متقاضی در بازار مسکن و همچنین، کاهش قیمت دلار از جمله عواملی است که گفته می‌شود در به ثبات رسیدن قیمت مصالح ساختمانی و بعضا کاهش قیمت اندک آن اثرگذار بوده است.

 رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید درباره وضعیت بازار مصالح ساختمانی توضیحاتی ارائه کرد.

اسماعیل کاظمی قهی در این باره گفت: کاهش قیمت‌ها چندان چشمگیر و زیاد نبوده است برای مثال، در مورد سیمان، کاهش قیمت نسبت به ۳ ماه پیش رخ داده که آن زمان تحت تاثیر قیمت‌گذاری عجیب در بورس، شاهد افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیمان به قیمت معمول خود رسیده است، ادامه داد: خوشبختانه با مدیریت شرایط، از رشد قیمت سیمان در بورس جلوگیری شد و الان قیمت سیمان، قیمت معمول است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، در حال حاضر، قیمت هر پاکت سیمان تیپ ۲ البته بدون هزینه‌های جنبی تقریبا ۶۳ تا ۶۴ هزار تومان است. همچنین، هر پاکت گچ سفید هم با احتساب کرایه و سود حدود ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان است.

کاهش قیمت فولاد

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان هم درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت:  ما در خردادماه شاهد افزایش قیمت بتن بودیم به طوری که بتن از اسفند سال گذشته تا امروز حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته و کاهش هم پیدا نکرده است.

فرشید پورحاجت ادامه داد: مصالح ساختمانی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد شاهد افزایش قیمت حدودا ۵۰ درصدی بود اما در شرایط فعلی قیمت برخی مصالح ساختمانی به ثبات رسیده است و دیگر شاهد افزایش آنچنانی قیمت ها نیستیم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: تنها مصالحی که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مواجه شده فولاد است که حدود ۷ تا ۸ درصد در یک ماه اخیر نوسان قیمت داشته و دلیلش آن است که نرخ فولاد از بازار جهانی تبعیت می‌کند. غیر از آن، قیمت مصالح دیگر کاهش نیافته بلکه به ثبات رسیده است.

از جمله عواملی که عنوان می شود در در وضعیت فعلی بازار مصالح تاثیرگذار بوده است،‌ رکود در ساختمان‌سازی است. این سوال را از دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان پرسیدیم. پورحاجت در این باره گفت: معیار سنجش در بحث رونق و رکود را باید در میزان تولید ارزیابی کرد.

درواقع، ما امروز هرچند در خرید و فروش دچار رکود تورمی هستیم اما در حوزه تولید، آمار مشخصی نداریم ولی بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که ساخت و ساز در کشور ما نسبت به سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته، بر این اساس نمی‌شود گفت ساختمان‌سازی کاهش پیدا کرده بلکه به نظر من، به همان شیوه سال گذشته است و هرچند افزایشی هم به آن صورت رخ نداده اما کاهش هم نیافته است.

راهکار کنترل قیمت مصالح ساختمانی

پورحاجت در ادامه با تاکید بر اینکه در بخش مصالح ساختمانی ما با کمبود مواجه نیستیم، گفت: غالب مصالح ساختمانی در کشور تولید می‌شود و در بخشی از این مصالح هم ما جزو برندهای برتر دنیا هستیم مثلا در صنعت کاشی و سرامیک و صنایع سیمان و فولاد تولیدات ما قابل رقابت با برندهای جهانی هستند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: همانطور که ما کمبود مصالح نداریم کمبود تولیدکننده مصالح ساختمانی را هم نداریم اما عاملی که در نوسانات قیمت مصالح ساختمانی نقش دارد به وضعیت اقتصاد کلان و ابزارهای بیرونی برمی‌گردد و در این زمینه، بخش تولید دخیل نیست.

پورحاجت در مورد ابزارهای کنترل قیمت مصالح ساختمانی هم بیان کرد: بازار مصالح ساختمانی باید از الگوی اقتصاد بازار تبعیت کند و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد در این زمینه عرضه بخشی از مصالح در یکی دو سال گذشته در بورس کالا اتفاق خوبی بوده اما باید نگاهمان این باشد که بورس کالا به صورت واقعی بورس باشد و نظارت هم روی این موضوع صورت گیرد.

پورحاجت همچنین درباره وضعیت آینده بازار مسکن گفت: در حال حاضر شرایط خوبی در بازار مسکن برقرار است و پیشنهاد ما این است که کسانی که قصد خرید مسکن مصرفی دارند می‌توانند بنا بر نیازشان وارد بازار شوند چون التهاباتی که سال گذشته بود از بازار حذف شده و ثبات نسبی خوبی در قیمت‌ها به وجود آمده است.

اخبار مرتبط

بازار مسکن آرام گرفت

میلاد جانه

قیمت آپارتمان در تهران ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ /جدول

میلاد جانه

طغیان اجاره‌بها در تهران /کف قیمت اجاره به سقف دستمزد کارگران رسید!

میلاد جانه

خرید خانه برای پزشکان هم سخت شده است!

میلاد جانه

نرخ‌های تازه در بازار مسکن پایتخت

میلاد جانه

قیمت مسکن در ۵ سال اخیر ۱۰ برابر شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید