سرآمد اخبار
بورس
اقتصادبازاربازار سرمایهبورس

پایان بورس امروز 10 آبان 1402 /طوفان فروش سهام کوچک، دامان بازار سهام را گرفت

بازار سهام روز پایانی این هفته پر از ابهام بود؛ از ترس حقیقی‌ها گرفته تا خرید سنگین حقوقی‌ها همگی بورس را پیش‌بینی ناپذیرتر می‌کردند.

اما موضوعی که کاملا به چشم می‌آمد نزول حداقلی شاخص کل در زمان سقوط دست‌جمعی سهم‌ها بود. باید دید در چه زمانی پرده سینمای شاخص‌سازی بالا می‌رود دماسنج اصلی بازار اوضاع واقعی اتمسفر بورس را نشان می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس در روز پایانی هفته دوم آبان تنها یک موضوع را نشان می‌داد و آن هم ترس حقیقی‌ها از نااطمینانی‌های همیشگی بازار سهام بود. امروز هم اهالی بازار سرمایه دست به خروج از این بازار همیشه پرریسک زدند و دست به دامان بازارهای موازی شدند.

نگاهی به مسیر بورس در این هفته نشان می‌دهد بازار سرمایه همواره تحت تاثیر اخبار جنگ حماس و اسرائیل بوده و در هر زمانی که تنش‌ها بالا گرفته، شاخص‌های بورسی نیز به شدت نزولی شده‌اند. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که نزول‌هایی که تحت تاثیر تنش‌های سیاسی در گذشته بازار شکل گرفته پس از چند روز جبران شده است.

اگر به رفتار حقوقی‌ها نیز دقت شود، مشخص می‌کند که در چند هفته گذشته خریدهای سنگین و با حجم بالایی انجام دادند. این موضوع در آینده تنها یک پیامد خواهد داشت و آن هم خرید همسن سهم‌ها توسط حقیقی‌ها اما در سقف قیمتی است!ئ

معاملات بورس امروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت روند نزولی خود رفتار کرد و کاهش ارتفاع داد. هرچند مقدار نزول شاخص کل در روز جاری وضعیت فعلی بورس را به درستی نشان نمی‌دهد، اما همین کاهش ارتفاع نیز برای شاخصی که برآیند هفتگی آن منفی‌ست اوضاع را وخیم تر خواهد کرد.

به طوری که در پایان بورس امروز، شاخص کل با افت 10 هزار و 698 واحدی که معادل 0.54 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 970 هزار واحدی ایستاد.

اما نماگر هم‌وزن وضعیت بورس را همانطور که دیده می‌شد نشان می‌داد. چرا که بیش از 70 درصد از سهم‌ها نزولی بودند و افت 0.54 درصدی شاخص کل کمی عجیب بود. به این ترتیب شاخص هم‌وزن در پایان بورس امروز 9 هزار و 960 واحد که معادل 1.49 درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح 660 هزار و 253 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 700 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 680 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 788 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز سه سهم ثفارس، خساپا و خکاوه بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خساپا و خودرو به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

وگشتر با افزایش 6.98 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، اوان نیز با افت هفت درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های فزر، ثاخت و کایزد تعلق گرفت. همچنین سهم‌های ثاخت، کایزد و کترام نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند.

در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای ثفارس، حفاری و ثپردیس خروج پول هوشمند داشتند

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شفارا، دروز و غمینو رقم خورد. همچنین آسیا در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد توسن بود.

اخبار مرتبط

بورس در اولین روز معاملاتی هفته قرمز پوش شد

میلاد جانه

نظارت بر مغازه‌های میوه فروشی‌ تا ۱۵فروردین/ فراوانی بار داریم

میلاد جانه

بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت

میلاد جانه

واردات خودرو برای همه مردم آزاد است

میلاد جانه

بازشدن مجدد سامانه یکپارچه خودرو با عرضه محدود

میلاد جانه

طلای جهانی گران شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید