سرآمد اخبار
منظور
اقتصاداقتصاد کلاندولت

رشد منابع دولت امسال به ۵۰ درصد می‌رسد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رشد منابع دولت امسال به ۵۰ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده تلاش ارکان دولت برای تولید درآمد است.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه صف اول با بیان اینکه منابع دولت طی امسال رشد قابل توجه داشته است گفت: ۴۱ درصد رشد درآمد در ۸ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته داشته ایم.

وی افزود: در سال ۹۸ رشد منابع دولت ۱۲ درصد و رشد درآمد‌های ما ۱۸ درصد بوده است. رشد منابع دولت در سال ۹۹، ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد بوده، اما پیش بینی می شود تا پایان امسال به ۵۰ درصد برسد که این امر نشان دهنده تلاش ارکان دولت برای تولید درآمد است.

منظور گفت: سعی خواهیم کرد امسال ۷۳ درصد بودجه را محقق کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: درآمد گمرکی ما آنچه تحقق یافته است ۷۵ هزار میلیارد تومان از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و ما این نگرانی را امسال داشته ایم که تلاش شده در بودجه سال بعد این اتفاق نیفتد.

منظور با بیان اینکه هدف این بوده که ۹۰۰ پروژه عمرانی را به بهره برداری برسانیم افزود: تا پایان امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی تخصیص می‌دهیم. رشد هزینه‌ها حاکی از آن است که منابع بهتری باید تخصیص یابد تا بتوانیم اقدامات شایسته تری را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه وبودجه با اشاره به اینکه در تنظیم بودجه واقع‌گرایانه عمل کرده و برای مصارف کشور اولویت گذاری کرده ایم افزود: در بودجه سال آینده در هزینه‌ها همه ارکان هزینه‌ها از جمله بازنشستگان، کارکنان دولت، پزشکان و … را در نظر گرفته ایم.

او افزود: رشد منابع نسبت به مصوب سال گذشته ۱۸.۲ درصد بوده است. امسال رشد منابع به ۲هزار و ۴۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده و دارای رشد معقول بوده است.

بودجه سال آینده به هیچ عنوان انقباضی نیست و سعی خواهیم کرد هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را محقق کنیم و ۲۳ درصد عدم تحقق داریم و ۲هزار و ۴۶۸ هزار میلیارد به سرنوشت بودجه ۱۴۰۲ دچار نمی‌شود.

وی افزود: لایحه بودجه ۱۴۰۳ از دقیق‌ترین و واقعی‌ترین بودجه‌هایی است که تا به امروز داده شده و احکام زائد را نیاورده ایم و تمامی مفروضات را در نظر گرفته ایم.

معاون رئیس‌جمهور درباره برنامه‌های نفت و گاز در بودجه ۱۴۰۳ گفت: تعیین سهم شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز به تفکیک هر میدان در جهت اصلاح ساختار بودجه و شفافیت منابع مالی انفال و روابط مالی دولت و نفت مطابق مفاد قانون برنامه هفتم، برنامه دولت در این بخش است.

منظور در خصوص میزان فروش اوراق گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۷۴ همت اوراق فروش رفته است، سال ۱۳۹۹، ۲۰۷ همت، سال ۱۴۰۱، ۲۶۸ همت، امسال ۱۸۷ همت است، ما در سال آینده گفته ایم ۲۵۴ همت، یعنی فروش اوراق ما در سال آینده از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمتر است.

او بیان کرد: اوراقی هم که ما پیش بینی کرده ایم، به طور دقیق برای استمهال اوراق سال‌های قبل است، این به آن معنا است که از این ۲۵۴ همت خود مرکز پژوهش‌ها گزارش داده است، دولت هیچ درآمدی برای سال آینده برای خودش ندیده است، سازمان برنامه و بودجه اوراقی را که سال‌های قبل مسئولان تصویب کردند و ما امسال باید بازپرداخت کنیم، را با اوراق جدید استمهال می‌کند.

منظور در خصوص درآمد های مالیاتی تاکید کرد: درآمد‌های مالیاتی واقعی است، اگر رشد درآمد‌های مالیاتی سال‌های گذشته را ببینید، از سال ۱۳۹۹ با ۱۸۹ همت شروع کرده ایم، سال ۱۴۰۰ شده است ۳۰۱ همت، سال ۱۴۰۱، ۴۷۲ همت، امسال ۷۴۸ همت، در تمام این سال‌ها ۵۰ درصد مالیات رشد کرده است و ظرفیت مالیاتی کشور، ظرفیت بالایی است، البته، چون رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد، چون قیمت‌ها بالا می‌رود، درآمد‌های مالیاتی متناسب با قیمت‌ها رشد می‌کند.

منظور اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۳ متوسط افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد به صورت میانگین در نظر گرفته شده و برای بازنشستگان هم ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ارتقای عدالت، شفافیت و اثربخشی بودجه، از برنامه‌های دولت است که در این راستا، مواردی همچون ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت در راستای مدیریت جریان نقدینگی و پرداخت اعتبارات به ذینفع نهایی؛ الزام دستگاه‌های اجرایی به انجام کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود صرفا از طریق حساب‌های افتتاح شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

او گفت: عادلانه کردن پرداخت‌های پرسنلی شاغلان و بازنشستگان با رویکرد اعمال تفاوت در ضرایب افزایش حقوق (شاغلان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد) و همچنین محدود کردن رشد حقوق طبقات بالا با سازوکار مالیاتی؛ تعیین سقف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان و الزام دستگاه‌های اجرایی به پرداخت‌های مستمر و غیر مستمر نقدی و غیر نقدی از هر یک از منابع و حساب‌های دولتی و متعلق به دولت نزد خود به تفکیک شماره ملی و با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت و ثبت تمامی پرداخت‌های قانونی به کارکنان فقط در یک سند به‌صورت ماهانه، در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شده است.

منظور در خصوص ایرادات مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: دولت خود را برای حقوق بازنشستگان مقید می‌داند و همسان سازی حقوق بازنشستگان را با شتاب بیشتری انجام می‌دهد و دولت هنوز برای مصارف ورود نکرده است و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به احتمال زیاد حذف می‌کند و دولت رشد خود را ۸ درصد در نظر گرفته است.

او بیان کرد: کسری بودجه پنهان نداریم و با مفروضات واقعی و ضریب اطمینان بالا این بودجه تهیه شده است .

منظور از تداوم پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک به گروه‌های مشمول و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی؛ تداوم پرداخت یارانه دارو، شیر خشک و ملزومات مصرفی پزشکی و تداوم پرداخت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پرداخت مستقیم یارانه‌های نقدی و دارو به ذی‌نفعان نهایی (سرپرستان خانوار و داروخانه‌ها)؛ حمایت از تولید و اشتغال با کاهش حقوق گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی به دو درصد و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالا‌های اساسی، دارو و ملزومات مصرفی پزشکی و شیر خشک اطفال به یک درصد در جهت کنترل تورم به‌ویژه در اقلام موثر بر سفره مردم و سلامت، مورد توجه دولت قرار گرفته است.

او بیان کرد: در سال آینده در نظر داریم بخشی از خرید گندم، بخشی از مصرف کنندگان خودشان خریداری و انبار داری کنند البته به میزان خرید تضمینی گندم و نان مردم و یارانه دارو را داریم و ۸۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو و پرداخت کمک‌های یارانه وکمک‌های معیشت را در نظر گرفته ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: امسال بودجه دو مرحله است که در مرحله اول در مورد هزینه‌ها، بازنشستگان و نه در مورد هیچ حکم هزینه‌ای دیگری ورود نکرده ایم.

او گفت: یارانه نان، یارانه دارو، مربوط به موضوعات بخش دوم است، امسال مدل لایحه بودجه عوض شده است، الگو عوض شده است، خودشان تکلیف کرده اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: کاهش چشمگیر (۳۲ درصدی) کسری تراز عملیاتی از ۴۵۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۴۹ هزار میلیارد تومان؛ افزایش جزئی هشت‌دهم واحد درصد سهم هزینه‌ای جاری در بودجه عمومی نسبت به رقم مصوب ۱۴۰۲ با وجود افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی حقوق؛ افزایش سهم مالیات در تأمین منابع عمومی از ۴۳ درصد به ۵۱ درصد؛ کاهش سهم نفت در تأمین منابع عمومی از ۲۹ درصد به ۲۳،۷ درصد؛ ارتقای عدالت در پرداخت حقوق و مزایای شاغلان و بازنشستگان با بیشتر دیدن ضریب افزایش حقوق بازنشستگان به میزان ۲ واحد درصد بیشتر از شاغلان؛ اِعمال سیاست‌های ضد تورمی بودجه با صرفه‌جویی در بخش سایر هزینه‌ها؛ هدایت منابع مولدسازی به‌سوی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تقویت رشد اقتصادی و اصلاح و شفاف‌سازی رابطه مالی دولت و نفت مطابق مفاد قانون برنامه هفتم، از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است.

اخبار مرتبط

چهارشنبه و پنجشنبه به دلیل گرمای هوا در سراسر کشور تعطیل شد

میلاد جانه

درآمد ماهانه ۳.۳ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت به چین

میلاد جانه

وزیر صمت: برای خرید خودرو عجله نکنید؛ شرایط رو به بهبود است

میلاد جانه

افزایش قیمت ۵ تا ۱۲ میلیون تومانی ۲ خودروی پرطرفدار ایرانی

میلاد جانه

چگونه از وضعیت کارت سوخت مفقودی خود مطلع شویم؟

میلاد جانه

گارانتی‌های خودروهایی که به راحتی باطل می شوند

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید