سرآمد اخبار
طلافروشان
ارز و طلااقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

عدالت مالیاتی نداریم/ نمی‌توان فرار مالیاتی یک طلا فروش را به کل صنف نسبت داد

یک مقام صنفی فعال در بازار طلا با تاکید بر اینکه خواسته طلافروشان، مساله حقوق صنفی است، از عدم عدالت مالیاتی در جامعه انتقاد کرد.

اقتصاد آنلاین – ماجرای مالیات‌دهی صنف طلا این روزها داغ‌ترین خبر اقتصاد ایران است؛ به خصوص اینکه شروع به کار سامانه پایانه‌های فروشگاهی در کنار فعالیت سامانه جامع تجارت، شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ مالیات طلا را ایجاد کرد؛ اما این اخبار توسط سازمان امور مالیاتی و اتحادیه طلا و جواهر تکذیب شد.

البته این پایان ماجرا نبود و رقم مالیات صنف طلا، همچنان بحث برانگیز است. روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست خبری اعلام کرد ۹۰ درصد طلا فروشان کمتر از ۳۰میلیون مالیات سالانه پرداخت کرده‌اند؛ در کنار این برخی اخبار از فرارهای مالیاتی نجومی برخی طلا فروشان منتشر شده است؛ به طوری که یک طلا فروش با گردش مالی ۹ هزار میلیاردی مالیاتی پرداخت نکرده است.

در این زمینه عبادالله محمدولی، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه باید به سمت اقتصاد شیشه‌ای برویم، گفت: سامانه پایانه‌های فروشگاهی با سامانه ثبت تجارت متفاوت است و به عنوان یک قانون باید در اصناف به کار گرفته شود تا به شفافیت برسیم؛ اما در این بخش باید بسترها مورد نیاز دیده و آموزش‌های لازم نیز داده شود و جامعه آگاه شوند، در حالیکه گاها مشاهده می‌شود بیشتر عامه مردم نسبت به این موضوع اطلاعی ندارند.

وی درباره اینکه طلافروشان مالیات کمی پرداخت می‌کنند نیز اظهار داشت: اینکه به صورت کلی همه صنف را درگیر یک مصاحبه یا خبر قرار دهیم و بگوییم صنف طلا به اندازه یک کارمند مالیات پرداخت نمی‌کند، درست نیست؛ من سال ها است در جایگاه تشکلی صنف طلا کار می کنم و با صنف ارتباط دارم، فکر نمی‌کنم طلا فروشی یا سازنده یا تعمیرکار ما کمتر از ۲۵ میلیون تومان مالیات دهد.

این مقام صنفی نظارت مالیاتی را مهم‌ترین مشکل در این زمینه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آیا واقعا همه به حق مالیات پرداخت می‌کنند؟ بسیاری از تولیدکنندگان از مالیات معاف هستند این افراد برای کشور اشتغال ایجاد کرده و ارز وارد می‌کنند که باید آنان را به عنوان یک مدافع و سرباز در حوزه‌های اقتصادی نگاه کنیم، معافیت مالیاتی تولیدکنندگان به این معنی نیست که مالیات نمی‌دهند به نوعی دولت دارد برای اشتغال، تولید و ارزآوری حاصل از صادرات سرمایه‌گذری می کند.

محمدولی افزود: سوال اینجاست آیا عدالت مالیاتی داریم؟ از تمام ۱۰۰ فعالان حوزه اقتصادی به اندازه فعالیت و گردش کاری خودشان مالیات گرفته می‌شود؟ اگر دولت در این زمینه از ۵۰ درصد فعالان مالیات می‌گیرد از ۵۰ درصد دیگر نمی‌تواند، چون گاهی ارتباطاتی برقرار شده که باعث فرار مالیاتی می‌شود. الان از همه این موارد بگذریم بگوییم صنف طلا به اندازه کارمندان مالیات نمی‌دهد؟

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین گفت: ساز و کار نظارتی، عدالت مالیاتی و عدالت اجتماعی رعایت نمی‌شود اگر قانون است باید برای همه جامعه باشد تا به نظام‌دهی و سازمان‌دهی برسیم آن زمان همه مردم تبعیت می‌کنند؛ اما قانونی که برای همه جامعه است باید قبل از آن زمینه‌های اجرای آن با اهالی صنوف هماهنگ شود و مشکلات آن رفع شود،به این معنا که اگر قرار است روزی  اجرا شود باید شرکت‌هایی را در این زمینه پیش قدم قرار دهیم و در آن به افراد حقیقی برسیم اما این‌ها انجام نمی‌شود و تبعاتی هم دارد.

وی اعتراض و اعتصاب طلافروشان را تکذیب کرد و گفت: می‌گویند طلافروشان اعتراض و اعتصاب کرده‌اند این ادبیات مناسبی نیست به چه چیزی اعتراض شده است؟ این موضوع یک مساله حقوق صنفی است البته دولت در این زمینه پیش قدم شد جلسات متعددی برگزار کردیم و قرار شد آسیب‌های این قانون جدی  را به صورت کتبی اعلام کنیم تا رفع شود.

اخبار مرتبط

رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد

میلاد جانه

توزیع برنج خارجی آغاز شد |جدیدترین قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار

میلاد جانه

سد بزرگ طلا برای ورود به سطح ۲۰۰۰ دلار

میلاد جانه

بودجه نجومی واردات بنزین / بیشترین مصرف را خودروهای داخلی دارند

میلاد جانه

حرف عجیب وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران/ نیروی کار برای افزایش حقوق می‌تواند با کارفرما چانه‌زنی کند!؟

میلاد جانه

فرشاد مومنی: استثمار نیروی کار، کشور را نجات نمی دهد/ از مناسبات خام فروشانه، توسعه بیرون نمی آید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید