سرآمد اخبار
لوازم خانگی
اخبار داغاقتصادصنعت و معدن

چقدر لوازم خانگی در کشور تولید می شود؟

در شرایطی که کشور بیشتر از گذشته به صادرات کالاهای با ارزش با تکنولوژی بالا نیاز دارد تازه ترین آمارها نشان می دهد وضعیت تولید در صنعت لوازم خانگی در حال بهبود است.

در تازه ترین رویداد معاون وزیر صنعت گفت: تولید لوازم خانگی در ۱۰‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت‌ مشابه سال گذشته ۱۲درصد رشد داشته است.

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از کالاهایی که در کنار صنعت خودروسازی‌، صنایع ‌های‌تک و دانش‌بنیان می‌تواند زمینه توسعه‌یافتگی اقتصادی را فراهم ‌کند، صنعت لوازم خانگی است. اهمیت آن در این است که گسترش این صنعت می‌تواند به رشد و توسعه سایر صنایع نیز کمک کند. افزایش توان فنی در تولید قطعات مرتبط با لوازم خانگی قدرت صنعتی کشور را در سایر صنایع نیز افزایش دهد و ضمن اینکه ارزش صادراتی بیشتری دارد از خام‌فروشی نیز جلوگیری می‌کند.

آن طور که آمار ها نشان می دهد متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در حدود ۳۵۸دلار است درحالی‌که متوسط هر تن کالایی که ایران وارد می‌کند ۱۶۸۳دلار است. این ارقام یعنی اینکه مخارج واردات بیشتر از درآمد صادرات است و کالاهایی که از ایران به بازارهای جهانی صادر می‌شود نسبت به کالاهایی که وارد ایران می‌شود قیمت کمتری دارد و یا به بیانی کم‌ارزش‌تر است.

این به علت آن است که ایران عمدتا صادرکننده موادخام و محصولات طبیعی است اما در مقابل بخش عمده کالاهای که وارد می‌کند شامل کالاهایی است که تکنولوژی بالاتری دارند. در چنین شرایطی پرداختن به صنایعی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کنند مانند صنعت لوازم خانگی در صورت پیشرفت و صادرات می تواند به توسعه تجارت در ایران کمک کند و در عین حال ارز بیشتری را نیز وارد کند.

در طول سال های گذشته توجه چندان به این صنایع در اقتصاد ایران نشده و صنعت لوازم خانگی از دنیا عقب مانده است در حالی که در گذشته ایران یکی از قطب های تولید لوازم خانگی برای برند های معروف در منطقه بود.

در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها از وضعیت تولید لوازم خانگی نشان می‌دهد روند تولید از ابتدای سال تاکنون صعودی بوده است؛ به‌طور مثال در ۹ماهه امسال یک‌میلیون ۴۳۰هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شده که نسبت به سال قبل ۶۱درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت همچنین یک‌میلیون و ۹۹۵هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولیدشده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

تولید ماشین لباسشویی نیز با ۹درصد افزایش به یک‌میلیون و ۱۶۰هزار دستگاه رسیده است. در چنین شرایطی معاون وزیر صنعت آمار تازه‌تری از وضعیت تولید لوازم خانگی ارائه کرد و گفت: در ۱۰‌ماه نخست امسال نسبت به‌ مدت‌ مشابه سال قبل در حوزه تولید لوازم خانگی ۱۲درصد رشد تولید را تجربه کرده‌ایم.

محمدمهدی برادران اضافه کرد: تمرکز خود را بر بعضی صنایع جدید مانند نوشت‌افزار، تجهیزات ورزشی و بسته‌بندی که پیش از این کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت قرار داده‌ایم تا سبد محصولات داخلی کامل شود.

اخبار مرتبط

بازار ارز مستعد کاهش بیشتر قیمت

میلاد جانه

تغییر تاکتیک تریدرها در بازار ارز دیجیتال؛ سبقت تتر از بیت‌کوین

میلاد جانه

جدیدترین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو

میلاد جانه

رئیس اتاق بازرگانی ایران: قیمت ارز به‌زودی با ابزار‌های بازارساز به نرخ‌های قبل برمی‌گردد

میلاد جانه

رشد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش یافت

میلاد جانه

از ۱۷ تیر ماه؛ صدور بیمه‌نامه شخص ثالث مشروط به پرداخت عوارض آزاد راهی خودرو شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید