سرآمد اخبار
قیمت دلار
اخبار داغارز و طلااقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیگزارش و گفتگو

فاکتورهای معیوب اقتصادی؛ نردبان صعود قیمت دلار/ تنش‌های سیاسی تا چه میزان بر رشد ادامه‌دار دلار موثرند؟

قیمت دلار در حالی در روند صعودی قرار دارد که التهابات سیاسی بر عوامل بنیادی اثرگذار بر بازار ارز سایه انداخته است. علی صادقین کارشناس اقتصادی معتقد است در صورتی که از بار منفی اخبار سیاسی روزهای اخیر کاسته شود، قیمت دلار در کوتاه‌مدت در مسیر اصلاح قرار می‌گیرد. با این حال، فاکتورهای اقتصادی، مسیر بلندمدت قیمت ارز را صعودی ترسیم می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار به عنوان لیدر سایر بازارها از ابتدای سال با رشد شارپی افزایش‌های بیش از هزار تومانی را تجربه کرده است. هر چند این اسکناس اصلاح کوچکی نیز داشت اما روند کاهشی هفته سوم فروردین، دلار را به مناطق قیمتی قبلی برنگرداند. در حالی که این تصور وجود دارد که دلار در سایه اخبار نامساعد سیاسی آرایش صعودی به خود گرفته است، اما کارشناسان اقتصادی موضوع تورم و رشد نقدینگی را دلیل اصلی رشد قیمت دلار عنوان می‌کنند.

شب گذشته سپاه پاسداران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران پاسخ داد؛ به همین بهانه، تجارت‌نیوز در گفت و گو با علی صادقین کارشناس اقتصادی میزان اثرگذاری تنش‌های سیاسی بر بازار ارز را در مقایسه با عوامل بنیادین اقتصادی بررسی کرده است.

روند قیمت دلار صعودی است؟

صادقین با بیان اینکه در پی پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، انتظار ادامه‌دار بودن روند صعودی قیمت دلار از طرف فعالان اقتصادی وجود داشت، گفت: «اکنون نیز انتظار بر این است که دلار در کوتاه‌مدت سطوح فعلی قیمت را حفظ کند و روند صعودی نیز ادامه‌دار باشد.»

وی در کوتاه‌مدت انتظارات تورمی و اخبار سیاسی را مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت دلار عنوان کرد و افزود: «اگر اخبار سیاسی به مرور در مسیر آرامش حرکت و انتظارات تورمی کاهش پیدا کند، انتظار داریم در یک دوره کوتاه‌مدت، اصلاح اندکی در بازار ارز رخ دهد.»

اما روند قیمت دلار در میان‌مدت و بلند‌مدت چگونه است؟ صادقین در پاسخ به این سوال گفت: «با توجه به عوامل بنیادین، در میان‌مدت و بلند‌مدت روند بازار ارز همچنان صعودی است. فاکتورهایی نظیر رشد نقدینگی، تورم و نوع تراز پرداخت‌ها مهر تاییدی بر روند صعودی قیمت دلار است. با توجه به اخبار سیاسی منفی، افزایش قیمت دلار امری بدیهی است.»

با توجه به داده‌های کلان اقتصادی، نرخ ارز پتانسیل رشد دارد

این کارشناس اقتصادی به دو فاکتور اساسی در تعیین قیمت دلار اشاره کرد و گفت: «عوامل بنیادی که بر عرضه و تقاضای ارز اثرگذارند و قیمت تعادلی ارز را تعیین می‌کنند مثل تراز پرداخت‌ها، رشد اقتصادی، نرخ بهره و تورم، فاکتورهای بسیار موثری هستند. در کنار این موارد، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز اهمیت دارد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «موضوع انتظارات تورمی و چشم‌اندازی که فعالان اقتصادی از وضعیت بازار ارز در هفته‌ها، ماه‌ها و روزهای آینده در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارند در تعیین قیمت دلار اثرگذار است.»

وی با اشاره به وضعیت تورم و رشد نقدینگی، نرخ ارز در بلند‌مدت را صعودی پیش‌بینی و تاکید کرد: «با توجه به سیاست تثبیت نرخ ارز که حداقل در ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۲ دنبال شد، اگر قاعده برابری قدرت خرید را در کنار فاکتور قدرت پرداخت‌ها در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم قیمت ارز پتانسیل رشد را در میان مدت خواهد داشت.»

اخبار مرتبط

زمان پرداخت حقوق فرهنگیان بازنشسته شهریور و مهر مشخص شد

میلاد جانه

اهمیت عبور کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار

میلاد جانه

طلای جهانی گران شد

میلاد جانه

پسته ارزان شد | قیمت آجیل چهار مغز چقدر است؟

میلاد جانه

وضعیت بازار خودرو سه شنبه ۱۰ مردادماه /صعود قیمت سمند، دنا و پژو پارس

میلاد جانه

فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود/ آمارهای ساختگی مشروعیت‌سوز است

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید