سرآمد اخبار
آب پرتقال
جهانسلامت و رفاه

بیماری اژدهای زرد جان پرتقال های آمریکایی را می گیرد

فاطمه یزدانی

قیمت آب پرتقال در ماه های اخیر افزایش یافته است. در منشا این شیوع: خشکسالی و همچنین بیماری اژدهای زرد که بر محصولات در ایالات متحده و برزیل تأثیر می گذارد.

قیمت های سوپرشارژ. آب پرتقال اخیراً رونق واقعی را در بازارها تجربه کرده است. به طوری که در پایان ماه می، قرارداد آتی آب پرتقال غلیظ منجمد به بالاترین حد خود رسید: بیش از 4.5 دلار در هر پوند، افزایش 77 درصدی در یک سال. میانگین قیمت هر تن کنسانتره در بازار روتردام نیز به تقریباً 6300 دلار رسید در حالی که در سال 2022 تقریباً 2000 دلار بود. طلا در آجر. اریک ایمبرت، محقق اقتصاد کشاورزی در مرکز همکاری بین‌المللی در تحقیقات کشاورزی برای توسعه (CIRAD) خاطرنشان می‌کند: « ما هرگز چنین شیوع‌هایی را ندیده‌ایم».

در نتیجه این مصرف کنندگان هستند که نان تست می کنند. به گفته فلوریان کوردیه، کارشناس پنل Nielsen IQ، قیمت آب پرتقال گرانبها در فرانسه در ماه می 2024 نسبت به سال گذشته 12.4 درصد افزایش یافته است. به طور جزئی، آب پرتقال خالص با پالپ طی یک سال 10.7 درصد افزایش یافته است. اما این افزایش ها عمدتاً بر شهد تأثیر می گذارد، با افزایش 18.8 درصدی برای شهد با پالپ و 16.3 درصد برای شهد بدون، هنوز هم طبق همان منبع.

تقصیر کیه؟ عمدتاً به یک باکتری کشنده که بر محصولات مرکبات تأثیر می گذارد. این باکتری که به نام بیماری huanglongbing، سبز شدن مرکبات یا بیماری اژدهای زرد شناخته می شود، در اوایل دهه 2000 روی دو منطقه اصلی تولید کننده در جهان، سائو پل و برزیل و فلوریدا تأثیر می گذارد. اریک ایمبرت، اقتصاددان کشاورزی می‌گوید: « آخرین کمپین تولید در فلوریدا به دلیل شیوع این باکتریوز کشنده به ده تقسیم شد . برزیل، بزرگترین تولیدکننده، در مقایسه با ایالت جنوب شرقی ایالات متحده کم و بیش در امان مانده است، اما ترس از سناریوی مشابه در حال تشدید است.

در کشور آمریکای جنوبی، عمدتاً خطرات اقلیمی، به ویژه خشکسالی، بر تولید تأثیر می گذارد. طبق داده های Fundecitrus، امسال با کاهش بیش از 24 درصدی نسبت به برداشت گذشته، وعده فاجعه باری را می دهد. اریک ایمبرت هشدار می‌دهد: « با توجه به میانگین برداشت در سال‌های 2023/2024، ما به شدت از ذخایری استفاده کرده‌ایم که به سطوحی رسیده‌اند که به این معنی است که ما هرگز کمبود میوه برزیلی را در سال جاری جبران نخواهیم کرد.» او خلاصه می کند: « آب پرتقال ما تمام خواهد شد.

و این تولید آمریکایی نیست که خطر را نجات می دهد. طبق گفته وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، انتظار می‌رود که در طی یک سال، 3% افزایش یابد، اما همچنان نسبت به برداشت دو سال پیش (36-%) بسیار کمتر است. علاوه بر این، فلوریدا اغلب تحت تأثیر طوفان‌ها قرار می‌گیرد که مانع تولید می‌شود. آخرین موردی که خسارت سنگینی به محصولات زراعی وارد کرد: طوفان ایان در سپتامبر 2022. به ویژه از آنجایی که بادهای شدید ناشی از این پدیده های اقلیمی به گسترش بیماری کمک می کند، اقتصاددان کشاورزی تصریح کرد.

برخی از تولیدکنندگان برای جبران افزایش قیمت آب میوه، سایز کارتن های خود را کاهش می دهند. برخی دیگر به جایگزین هایی مانند مخلوط کردن آب پرتقال با آب میوه های دیگر متوسل می شوند.

علاوه بر این، حدود بیست سال است که تحقیقات برای یافتن راه حل هایی برای بیماری اژدهای زرد در حال انجام است. اریک ایمبرت توضیح می‌دهد: « یکی از خطوط اصلی تحقیق، یافتن گونه‌های مقاوم‌تر و متحمل‌تر است، اما این کار زمان زیادی می‌برد .» بنابراین قیمت‌ها بلافاصله آماده کاهش نیستند، حداقل نیازی به عجله نیست.
هفته نامه تریبیون فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید