سرآمد اخبار
اخبار داغجهانسرمقاله

کندی محسوس موتور رشد اقتصادی در آلمان

ترجمه: محمود نواب مطلق

درسه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ (پائیز۱۴۰۰)فعالیت‎ های اقتصادی در آلمان به میزان ۰/۷ درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد و آب وهوای آلمان که بر رشد ۶/۳ درصدی در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۰-۱۴۰۱) تأکید دارد تلاش می‎کند شکوفایی اقتصاد آلمان را به نسبت تولید ناخالص داخلی این کشور بسنجد.

رشد اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۲۱(۱۳۹۹-۱۴۰۰) ۷درصد بود. در حالیکه رشد اقتصادی آلمان به عنوان نیروی محرکه اقتصاد اروپا با کاهشی قابل توجه به ویژه در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی فقط ۷/۲ درصد بود. تفاوت چشمگیر است.

بر اساس داده‎های مرکز آمار فدرال آلمان « دِستاتیس» که جمعه ۲۸ ژانویه ( ۸بهمن) منتشر شد؛ رشد اقتصادی آلمان به دلیل مواجهه با موج چهارم کرونا در این کشور و کمبود شدید مواد اولیه در حوزه صنعت در پائیز ۲۰۲۱(۱۴۰۰) به میزان ۷/۰ درصد عقب‎نشینی داشت.

دولت آلمان که قبلا اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) رشد اقتصادی معادل ۱/۴درصد خواهد داشت؛ در حال حاضر برای رسیدن به رقم ۶/۳ درصد تلاش می‎کند.

«سیمون ژونکر» اقتصاددان انستیتو اقتصاد برلن در این خصوص اذعان دارد که:«عقبگرد اقتصادی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. تمامی پیش‎بینی‎ها در مورد آینده نامطمئن هستند. چراکه چرخ اقتصاد جهانی هنوز خوب نمی‎چرخد و موانع بسیاری بر سر راه آن وجود دارد.»

اقتصاد آلمان شروع به عقبگرد کرده است. زیرا این اقتصاد شدیدا به صادرات وابسته است و این صادرات شدیدا در اثر اختلالات در زنجیره عملیات مقاطعه کاری در سطح جهان مختل شده است.

صنایع آلمان به نحو چشمگیری از کمبود مواد اولیه‎ای چون: فلزات، کاغذ، قطعات واسطه‎ای الکترونیکی مانند نیمه هادی‎ها و همچنین از افزایش قیمت حامل‎های انرژی رنج می‎برد. این همه نابه ‎سامانی و تنگنا مانع از انجام سفارشات محصولات به وسیله تولیدکنندگان در این کشور شده ‎اند. به همه این مشکلات اعمال محدودیت‎های کرونایی به ویژه در بخش‎های رستوران‎داری، تفریحات، سرگرمی، ورزشی و فرهنگی نیز اضافه می ‎شود.

بخش‎هایی که به دلیل کرونا خسارات سنگینی متحمل شده ‎اند. از این رو عواید حاصل از این فعالیت‎ها نتوانستند مثل گذشته ضررهای وارد شده به بخش صنعت را جبران کنند.

آلمان در موج اول کرونا  در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) خسارات بسیار کمتری در این خصوص متحمل شد. عقبگرد اقتصادی این کشور در این زمان از بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی به نحو قابل توجهی کمتر بود. در حالیکه در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰)  ماجرا برعکس شد و عملکرد آلمان در مقایسه با همسایگانش کاهش یافت.

«سیمون ژونکر» در ادامه مطالب خود می‎گوید:« واکنش مردم به همه‎گیری کرونا در کشورهای اروپایی  بسیار متفاوت است. در آلمان  بسیاری ازمردم خودشان براین باورند که کمتر به مراکز تفریحی و حتی تجاری مراجعه کنند. همچنین نرخ واکسیناسیون به نسبت فرانسه و ایتالیا پائین‎تر است.»

سوال اینست که تا کی این وضع ادامه خواهد داشت و دوران از سرگیری پرشتاب فعالیت‎ها چه زمانی آغاز خواهد شد؟ بسیاری از صاحبنظران معتقدند در بهار آینده این زمان فراخواهد رسید و در تابستان به سطح قبل از بحران کرونا بازخواهد گشت.

«سِبایتیَن دولیَن» اقتصاددان و رئیس انستیتو اقتصاد کلان و پژوهش‎های اقتصادی«آی.اِم.کی» در این‎باره معتقد است:« به محض فروکش کردن موج جدید و کنونی کرونا مردم بیشتر از گذشته برای خرید کالا به مراکز تجاری تمایل پیدا می‎کنند. گرچه قدرت خرید آنها به دلیل افزایش حامل‎های انرژی در حال حاضر کاسته شده است؛ اما آلمانی‎ها در دوران بحران کرونا ۲۰۰ میلیارد یورو پس‎انداز کرده‎اند.»

مبنع: لوموند

اخبار مرتبط

آمریکا به دنبال فروش ال‌ان‌جی گران خود به آلمان است

زینب یزدانی

رشد ۷/۲ درصدی اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰)

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید