سرآمد اخبار
قیمت-خرما
اخبار داغاقتصادبازرگانی

صادرات خرما به کشورهای اروپایی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: درحال‌حاضر ایران به بیش از ۸۵ کشور دنیا با وجود تحریم‌های ظالمانه خرما صادر می‌کند که بخشی از این کشورها اروپایی هستند.

  ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر تولید خرما در کشور از ۱.۳ میلیون تن به کمتر از ۱.۱ میلیون تن در سال رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مصر نخستین کشور تولید‌کننده خرما در جهان است، اظهارکرد: ایران، عربستان، یمن و عراق از نظر تولید خرما به ترتیب مقام دوم، سوم، چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران ضمن اشاره به اینکه گسترده صادرات خرمای ایران گستره جهانی است، گفت: این بحث ناشی از مرغوبیت و تولید ارقام مختلف خرما در کشور است.

وی همچنین افزود: ایران از نظر تعداد ارقام خرما مقام نخست را در سطح دنیا به خود اختصاص داده و این به سبب تنوع آب و هوایی در این مرز و بوم است.

قاسمی با بیان اینکه خرمای مجول گونه صادراتی بسیار مناسب از نظر قیمتی است، اظهارکرد: این خرما در کرمان و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین با ارزش‌ترین خرما از نظر قیمتی در بازار داخل رقم کبکاب و مضافتی است.

قاسمی گفت: عمده‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات خرما می‌توان به پاکستان، هندوستان، افغانستان، ترکیه و امارات اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین خرما در داخل خود کشورهای تولید‌کننده خرما مصرف می‌شود، افزود: برای مثال ایران سال گذشته ۳۲۰ هزار تن خرما صادر کرد و بقیه محصول در داخل به مصرف رسید.

قاسمی اضافه کرد: مصرف خرما فوائد بسیار زیادی برای بدن انسان دارد به عبارتی ۱۰۰ گرم خرما ۲۰ درصد نیاز روزانه انسان به پتاسیم را برطرف می‌کند.

وی یادآورشد: خرما دو گرم پروتئین و چندین نوع آنتی اکسیدان دارد و در ضمن منبع خوبی برای تامین منگنز، مس، ویتامین ب شش، آهن و منیزیم است.

اخبار مرتبط

تامین ۱۰۰ هزار تن خرما برای ماه رمضان /ذخایر هم وارد بازار می‌شود

میلاد جانه

ارزآوری صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد

میلاد جانه

تولید بیش از یک میلیون تن خرما در سال گذشته

میلاد جانه

پشت پرده گرانی خرما در بازار / آفات به تولید ضربه زده است؟

میلاد جانه

پرداخت عوارض ۵۰ درصدی برای صادرکنندگان خرما لازم‌الاجرا نیست

میلاد جانه

امکان ارزآوری صادرات خرما تا یک میلیارد دلار وجود دارد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید