سرآمد اخبار
پیمان مولوی
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالی

در فضای بسته اقتصاد ایران، تعطیلی پنجشنبه موضوعی فرعی است/ اقتصاد ایران درگیر ذی‌نفعان شده است

در حالی که نمایندگان بخش خصوصی به تعطیلی پنجشنبه‌ها اعتراض دارد، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که اولویت‌های مهم‌تری برای بهبود وضعیت تجاری وجود دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آذر ماه سال 1401 بود که لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به مجلس ارسال شد و این لایحه که در این مدت با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود، حالا با تصویب در کمیسیون اجتماعی، مراحل نهایی خود در مسیر قانون شدن را طی می‌کند.

در حالی که نمایندگان بخش خصوصی و تجار، بارها تاکید داشتند که تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند بر مراودات خارجی ایران تاثیر منفی بگذارد، در نهایت تصمیم بهارستان‌نشینان بر این شد که روزهای پنجشنبه، دومین روز تعطیل در هفته باشند؛ البته همچنان احتمال اندکی وجود دارد که صحن علنی مجلس با تعطیلی پنجشنبه موافقت نکند و شنبه‌ها تعطیل شوند.

واکنش نمایندگان بخش خصوصی به تعطیلی پنجشنبه‌ها

بی‌اعتنایی مجلس به توصیه‌های فعالان بخش خصوصی و تعطیلی پنجشنبه به‌جای شنبه‌ها، واکنش اتاق بازرگانی را در پی داشت. طوری که صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نامه‌های جداگانه به دفتر رهبر انقلاب، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، خواهان اعلام روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته در جهت مطابق سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی شد.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با ابراز امیدواری برای رای نیاوردن تعطیلی پنجشنبه در صحن علنی مجلس، تاکید کرد که تعطیلی پنجشنبه مبانی اقتصادی کشور را در سال جهش تولید بهم می‌زند.

تعطیلی پنجشنبه‌ها موضوعی فرعی است

تجارت‌نیوز برای بررسی تعطیلی پنجشنبه‌ها و اثر آن روی اقتصاد کشور با پیمان مولوی، کارشناس و فعال اقتصادی به گفت‌وگو پرداخت. وی این موضوع را یک بحث فرعی دانست و تاکید کرد که در فضای بسته اقتصاد ایران، اولویت‌های مهم‌تری از تعطیلی پنجشنبه یا شنبه‌ها وجود دارد.

مولوی در ابتدای این گفت‌وگو به تجارت‌نیوز گفت: رئیس اتاق بازرگانی ایران در حال نامه‌نگاریست تا روزهای شنبه به‌جای روزهای پنجشنبه تعطیل شوند. با این وجود بحث این تعطیلی، یک موضوع فرعی است. رتبه تجارت خارجی اقتصاد ایران 164 از 165 کشور است. یعنی مصرف‌کننده ایرانی هیچ حق انتخابی برای مصارف خود ندارد. درست است که تعطیل شدن روزهای شنبه به‌جای پنجشنبه‌ها اتفاق خوبی است اما با این وضعیت رتبه تجارت خارجی، چه می‌توان کرد؟

وی ادامه داد: در این شرایط، مشکل اصلی اقتصاد کشور این وضعیت تجارت خارجی است و نه تعطیلی پنجشنبه و جمعه. واردات همه کالاها و خدمات ذی‌نفعانه، محدود و انحصاری شده است و رویکردی منفعلانه نسبت به این موضوع وجود دارد.

ایجاد محدودیت برای مصرف‌کننده به اسم تراز تجاری

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران درگیر ذی‌نفعان شده و تعطیلی پنجشنبه به‌جای شنبه برای این ذی‌نفعان اهمیتی ندارد. تنها کسب‌وکارهای کوچک و بخش خصوصی از این موضوع دچار مشکل می‌شوند.

وی در ادامه توضیح داد: در اقتصادی که واردات خودرو و لوازم خانگی ممنوع است و به نام تولید ملی، انحصار ایجاد شده و حق انتخاب مردم محدود می‌شود، تعطیلی پنجشنبه یا شنبه تفاوتی ندارد. در ایران هیچ یک از شرکت‌های خارجی نمایندگی ندارند و مردم ایران نمی‌توانند مثل مردم بقیه کشورها، کالاهای اصل را با گارانتی و شرایط پرداخت اقساطی خریداری کنند. اقتصاد باید آزاد باشد؛ نه اینکه به اسم تراز تجاری، برای مصرف‌کننده محدودیت ایجاد شود.

مولوی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بهتر است که اتاق بازرگانی به‌جای تاکید روی تعطیلی شنبه‌ها، روی بهبود رتبه پایین آزادی اقتصادی ایران تاکید کند. فرض کنیم که در بهترین حالت، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل شوند؛ حال قدم بعدی چیست؟ با رتبه تجارت خارجی کنونی اقتصاد ایران، چه می‌توان کرد؟

اخبار مرتبط

شاخص کل بورس در شروع هفته درجا زد

میلاد جانه

نیمی از مردم با دندانپزشکی خداحافظی کرده‌اند/ تورم دارو به ۸۰ درصد رسید

میلاد جانه

بورس منفی شد | شاخص کل به رقم ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحد رسید

میلاد جانه

صادرات فرش به ۵۰ میلیون دلار رسید

میلاد جانه

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۴ درصد رسید

میلاد جانه

ایران خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید